diumenge, 17 de novembre del 2019

JA T'HAS RECUPERAT DE DIBUIXAR AL SO?

Si encara no t'has recuperat serà per culpa de Yoko Ono, ho saps, no?


Han passat dos dies després del dia Fluxus amb POMELO, amb la performer Lucía Peiró, i amb 18 instituts d'Alacant, Castelló i Valencia, al voltant de 700 alumnes d'ESO i Batxillerat, amb el consorci de Museus oferint-nos les seves seus, i amb el suport de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport a través del CEFIRE Artístico-Expressiu.

I tot organitzat i coordinat per l'AVPD, sí aquesta associació de professorat de dibuix que encara tenim companys de professió que es plantegen el perquè de la nostra existència. 

Doncs tenim capacitat, gràcies a l'esforç dels associats, d'organitzar activitats educatives que alguns poden classificar com a eventos, performance, Fluxus, què més dona, utilitzem l'art per educar en la flexibilitat i l'acceptació de manifestacions artístiques que poden  ser considerades per alguns fora de les arts amb majúscules. 

I gràcies a la confiança del Consorci de Museus tenim infraestructura per a poder dur a terme aquesta trobada de les arts, participativa i activa. Els museus són ocupats per unes hordes d'adolescents que han estat treballant a classe els conceptes de l'art conceptual introduïts primer pel moviment Dadà, després pel Fluxus, i arriben al museu amb ansia de cultura, però també de diversió, perquè Fluxus es fluir i divertir.

I gràcies a Lucía Peiró, artista incansable que ens ha ajudat a treballar amb la metodologia Fluxus, de manera apasionada i totalment volcada en l'educació i el disfrute artístic, que ens ha acompanyat tant en València, com en Alacant i Castelló.
Acció de carrer de camí al Centre de Cultura Contemporània El Carme
Però què hem fet a classe des del 18 de setembre, dia de la sessió formativa amb Lucia?

El repte era gran, fer un treball independent però col·laboratiu al mateix temps. La línia ha sigut el nexe comú, la línia dibuixada, escoltada, ballada, la línia que ocupa l'espai buit i crea formes escultòriques, la interconexió entre la música i el dibuix, el cos com a suport artístic i les diferents formes de body art, la interactuació amb el Gometil-Complex que ha creat línies imaginaries de contacte entre desconeguts, joc, joc i joc, amb molt de treball per arribar a eixe fluir.

Els centres participants han estat:
- Alacant: IES Torrellano (Elx), IES Monastil (Elda), IES Pascual Carrión (Sax), IES La foia (Ibi), IES Número 1 (Xàbia), IES La Mola (Novelda).
- Castelló: IES El Caminàs, IES La Plana.

Taules de Jocs al Museu de Belles Arts de Castelló
                                     
- València: IES Lluís Vives, IES Barri del Carmen, IES Conselleria, IES La sènia (Paiporta), IES Tirant lo Blanc (Torrent), IES Ausiàs March (Manises), IES Molí del sol (Mislata), IES Tavernes Blanques, IES Dr. Faustí Barberà (Alaquàs), IES Pla de Nadal (Riba-roja del Túria), IES Les Rodanes (Villamarxant), i Agrupació Musical Patraix.                 
IES Molí del Sol, acció de carrer
                                     
Hem creat un fanzine que ha unificat totes les nostres propostes de treball/joc. I ha costat prou d'esforç arribar a tindre aquesta publicació, coordinar-se 18 centres és complexe, però finalment hem pogut arreplegar les accions de cada centre en eixe grapat de fulls.


Portada i contraportada del fanzine en paper

Alguns centres hem realitzat accions de carrer en el recorregut des dels instituts fins als museus, accions pomelo com la peça dominó que va fer l'IES Lluís Vives per travessar la plaça del Carme fins al claustre gòtic del Carme, o la peça línia dins del metro que va fer l'IES Ausias March, o la peça fes una estatua de l'IES Molí del Sol a les portes del museu.
Altres, com l'IES Pla de Nadal van omplir l'espai del claustre gòtic amb la peça linealitat, amb aros i fil de llana de colors, o van crear un fluir d'amistat continua entre tots els participants suministrant el Gometil-Complex, granulat per una solució amistosa, de l'IES Dr. Faustí Barberá. 

Acció creada per l'IES Pla de Nadal, de Riba-roja del Túria

L'IES Ausiàs March va dibuixar la línia amb els cossos dels participants
IES Lluís Vives amb Daniel Rodenas, dibuixa tot el que veus i escoltes
A Castelló s'han fet accions Pomelo com conversa dibuixada, o d'un punt a un altre punt va una línia. A Alacant algunes de les accions Pomelo han sigut pinta i desliza, pintura per a cobards, camí desdibuixat, tricot protesta o accion painting entre moltes altres i Jocs Pomelo.
IES La Plana al Museu de Belles Arts de Castelló
                                                                               
                                                         
                                                 IES Torrellano amb l'acció pintura para cobardes

Esperem no haver oblidat a ningú, agrair als especialistes en didàctica dels museus, José Campos, José Caño i Carolina Fuentes, tot el seu treball i dedicació  per que aquest projecte tire endavant, i a José Luis Pérez Pont, director del Centre del Carme Cultura Contemporània gerent del Consorci de Museus, la confiança que deposita en el professorat de dibuix per tal d'organitzar aquesta performance multidisciplinar que acosta a l'alumnat a l'àmbit museístic d'una manera lúdica encara que curricular.
Per supost, agrair al CEFIRE Artístico-Expressiu que certifique l'activitat, dotan-la així d'un plus per al professorat.




Algunes aportacions al fanzine 

Vos esperem per a la propera edició de Dibuixar al So, encara que al final no sabem si Yoko Ono és la culpable o no.

Pomelo que va dur als Jocs l'IES Barri del Carme
                              

L'Art Educa

                                                                                   


                                          

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada