diumenge, 17 de novembre del 2019

JA T'HAS RECUPERAT DE DIBUIXAR AL SO?

Si encara no t'has recuperat serà per culpa de Yoko Ono, ho saps, no?


Han passat dos dies després del dia Fluxus amb POMELO, amb la performer Lucía Peiró, i amb 18 instituts d'Alacant, Castelló i Valencia, al voltant de 700 alumnes d'ESO i Batxillerat, amb el consorci de Museus oferint-nos les seves seus, i amb el suport de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport a través del CEFIRE Artístico-Expressiu.

I tot organitzat i coordinat per l'AVPD, sí aquesta associació de professorat de dibuix que encara tenim companys de professió que es plantegen el perquè de la nostra existència. 

Doncs tenim capacitat, gràcies a l'esforç dels associats, d'organitzar activitats educatives que alguns poden classificar com a eventos, performance, Fluxus, què més dona, utilitzem l'art per educar en la flexibilitat i l'acceptació de manifestacions artístiques que poden  ser considerades per alguns fora de les arts amb majúscules. 

I gràcies a la confiança del Consorci de Museus tenim infraestructura per a poder dur a terme aquesta trobada de les arts, participativa i activa. Els museus són ocupats per unes hordes d'adolescents que han estat treballant a classe els conceptes de l'art conceptual introduïts primer pel moviment Dadà, després pel Fluxus, i arriben al museu amb ansia de cultura, però també de diversió, perquè Fluxus es fluir i divertir.

I gràcies a Lucía Peiró, artista incansable que ens ha ajudat a treballar amb la metodologia Fluxus, de manera apasionada i totalment volcada en l'educació i el disfrute artístic, que ens ha acompanyat tant en València, com en Alacant i Castelló.
Acció de carrer de camí al Centre de Cultura Contemporània El Carme
Però què hem fet a classe des del 18 de setembre, dia de la sessió formativa amb Lucia?

El repte era gran, fer un treball independent però col·laboratiu al mateix temps. La línia ha sigut el nexe comú, la línia dibuixada, escoltada, ballada, la línia que ocupa l'espai buit i crea formes escultòriques, la interconexió entre la música i el dibuix, el cos com a suport artístic i les diferents formes de body art, la interactuació amb el Gometil-Complex que ha creat línies imaginaries de contacte entre desconeguts, joc, joc i joc, amb molt de treball per arribar a eixe fluir.

Els centres participants han estat:
- Alacant: IES Torrellano (Elx), IES Monastil (Elda), IES Pascual Carrión (Sax), IES La foia (Ibi), IES Número 1 (Xàbia), IES La Mola (Novelda).
- Castelló: IES El Caminàs, IES La Plana.

Taules de Jocs al Museu de Belles Arts de Castelló
                                     
- València: IES Lluís Vives, IES Barri del Carmen, IES Conselleria, IES La sènia (Paiporta), IES Tirant lo Blanc (Torrent), IES Ausiàs March (Manises), IES Molí del sol (Mislata), IES Tavernes Blanques, IES Dr. Faustí Barberà (Alaquàs), IES Pla de Nadal (Riba-roja del Túria), IES Les Rodanes (Villamarxant), i Agrupació Musical Patraix.                 
IES Molí del Sol, acció de carrer
                                     
Hem creat un fanzine que ha unificat totes les nostres propostes de treball/joc. I ha costat prou d'esforç arribar a tindre aquesta publicació, coordinar-se 18 centres és complexe, però finalment hem pogut arreplegar les accions de cada centre en eixe grapat de fulls.


Portada i contraportada del fanzine en paper

Alguns centres hem realitzat accions de carrer en el recorregut des dels instituts fins als museus, accions pomelo com la peça dominó que va fer l'IES Lluís Vives per travessar la plaça del Carme fins al claustre gòtic del Carme, o la peça línia dins del metro que va fer l'IES Ausias March, o la peça fes una estatua de l'IES Molí del Sol a les portes del museu.
Altres, com l'IES Pla de Nadal van omplir l'espai del claustre gòtic amb la peça linealitat, amb aros i fil de llana de colors, o van crear un fluir d'amistat continua entre tots els participants suministrant el Gometil-Complex, granulat per una solució amistosa, de l'IES Dr. Faustí Barberá. 

Acció creada per l'IES Pla de Nadal, de Riba-roja del Túria

L'IES Ausiàs March va dibuixar la línia amb els cossos dels participants
IES Lluís Vives amb Daniel Rodenas, dibuixa tot el que veus i escoltes
A Castelló s'han fet accions Pomelo com conversa dibuixada, o d'un punt a un altre punt va una línia. A Alacant algunes de les accions Pomelo han sigut pinta i desliza, pintura per a cobards, camí desdibuixat, tricot protesta o accion painting entre moltes altres i Jocs Pomelo.
IES La Plana al Museu de Belles Arts de Castelló
                                                                               
                                                         
                                                 IES Torrellano amb l'acció pintura para cobardes

Esperem no haver oblidat a ningú, agrair als especialistes en didàctica dels museus, José Campos, José Caño i Carolina Fuentes, tot el seu treball i dedicació  per que aquest projecte tire endavant, i a José Luis Pérez Pont, director del Centre del Carme Cultura Contemporània gerent del Consorci de Museus, la confiança que deposita en el professorat de dibuix per tal d'organitzar aquesta performance multidisciplinar que acosta a l'alumnat a l'àmbit museístic d'una manera lúdica encara que curricular.
Per supost, agrair al CEFIRE Artístico-Expressiu que certifique l'activitat, dotan-la així d'un plus per al professorat.




Algunes aportacions al fanzine 

Vos esperem per a la propera edició de Dibuixar al So, encara que al final no sabem si Yoko Ono és la culpable o no.

Pomelo que va dur als Jocs l'IES Barri del Carme
                              

L'Art Educa

                                                                                   


                                          

dijous, 7 de novembre del 2019

Dibuixar al so 2019. La culpa és de Yoko Ono

Ja només queda una setmana per a la realització d'aquesta activitat multicentres que molts de vosaltres conegueu i uns altres aneu a participar amb els vostres alumnes. 

Com s'ha dit en altres entrades aquest any col·labora en la organització l'artista multidisciplinar Lucia Peiró que ha donat una volta més de femella a aquesta activitat que porta 5 anys realitzant-se. 

Lucia ha partit de la línia i amb la influència del moviment fluxus i el llibre de Yoko Ono (Pomelo) com a punt d'eixida, ha plantejat un dia de convivència dels professors i alumnes de diferents instituts amb els museus del Consorci (CCCC) a les tres províncies de la nostra Comunitat. Les accions performatives i jocs "Pomelo" que han ideat els nostres alumnes seran el detonant perquè esta jornada lúdica siga una manera de portar l'art contemporani com a pràctica als estudiants de secundària i gaudixen amb ell.



Ja quasi tenim el fanzine del event maquetat. Recordeu que cada institut haurà de fer les còpies per als seus alumnes, a més a més, aquells que tinguen programats jocs Pomelo hauran de fer còpies de les instruccions dels mateixos.
Solament quedarà que participem tots el pròxim dia 14 de novembre al Centre del Carme de València, a les Cigarreres d'Alacant i al Museu de Belles Arts de Castelló. 


Vos esperem per a divertir-nos, conviure i deprendre amb el Art.

Perquè, l'Art educa 

FLUXUS


dimecres, 9 d’octubre del 2019

Treballant per a l'edició 2019 de Dibuixar al so o la culpa és de Yoko Ono

L'activitat integradora de les Arts, Dibuixar al So, coneguda ja per molts centres i professorat de dibuix, música i altres matèries, està en ple procés de desenvolupament, preparant-se per al dia 14 de novembre.
Aquesta jornada serà la culminació de més d'un mes de treball dirigit per l'artista Lucía Peiró i coordinat per l'AVPD, amb el suport del Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana i amb la certificació del CEFIRE Artistic-Expressiu de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.


La jornada de formació al Centre El Carme es va transmetre en directe: https://www.facebook.com/avpdibuix/videos/2376955995904156/

DIBUIXAR AL SO O LA CULPA ÉS DE YOKO ONO

I per què aquesta prolongació del títol de l'activitat?

Perquè integrem la metodologia FLUXUS per tal de fer un art total, disfrutant, jugant, fent performance a la recerca de la línia dibuixada, espacial, musical, metal, conceptual..
I Yoko Ono, sí la de John Lenon http://www.lahora.cl/2017/06/libro-yoko-ono-inspiro-imagine/, doncs al seu llibre POMELO te una serie de propostes per construir línies de manera performativa:
Peces dedicades a George Maciunias, el creador del moviment Fluxus.


Amb aquesta PPT que hem creat per al nostre alumnat tractem d'explicar i acostar conceptes d'art contemporani al ideari més tradicional del nostre alumnat, al que hem d'ensenyar a mirar, a escoltar, a entendre i a crear:

En quant a participació prevista per al dijous 14 de novembre, a València hi hauran 14 centres al Centre El Carme, 7 a Alacant al espai cultural Las cigarreras, i 5 a Castelló al Museu de Belles Arts.
Alguns centres acudiran en un profesor /a, altres en dos o inclús tres, la qual cosa vol dir que el número d'alumnat creix junt al de professorat. Es calcula una participació al voltant de 750 persones per a tota la Comunitat Valenciana eixa jornada performativa.

Per als participants actius: Podrieu enviar comentaris al blog sobre les diferents etapes que esteu abordant a classe per preparar l'activitat.


Com sempre, estem en la mateixa línia de treball educatiu: L'ART EDUCA

dijous, 25 de juliol del 2019

Vols participar a Dibuixar al So 2019-20?

Estàs interessat/da en participar en la nova edició de Dibuixar al So? 

Eres soci/a de l'AVPD? 

Doncs, apuntat!

 Estem preparant ja l’edició 2019-20  i volem saber el nom del professorat i centres interessats en participar.



Dibuixar al So és un projecte basat en la relació entre el dibuix, la música, la dansa, la performance i  l’audiovisual. Es treballa seguint les teories de Wassily Kandinsky al seu llibre "Punt i Línia sobre el Pla" i la de Johannes Itten sobre el dodecafonisme dels colors, així com altres teories que relacionen la plàstica amb la música i les arts en general. Així tenim en compte els elements fonamentals de l'expressió gràfica, el punt, la línia, el pla, el color, el ritme i la composició, traspolables al llenguatge musical, a l’expressió corporal, la dansa i l’audiovisual.

Es propossa al professorat de secundària i batxillerat, especialment al de dibuix i música, que treballe interdisciplinament els temaris de les seues assignatures adaptan-lo a les seues classes per tal de dotar d’habilitats a l’alumnat per participar en una activitat preformativa al Centre El Carmen (València), Museu de Belles Arts (Castelló) i Centre Cigarreras (Alacant).
Es a dir, es tracta d'adaptar els continguts al currículum de les assignatures d'Educació Plàstica i Visual, de Dibuix Artistic, de Volum, de Técniques d’Expressió Grafico Plástica, de Cultura Audiovisual o de Fonaments de l’Art així com les de Música,  per crear les bases d'aquesta àrea de coneixements i poder establir una relació clara entre les arts visuals i la música.
El més important no és l’acte performatiu que s’ha de produïr als museus del Consorci de Museus durant una trobada de centres educatius, sino tot el procés previ de reflexió i entrenament amb activitats que promouen interactuar entre matèries artístiques. 


Com sabeu el projecte ja té història, va començar el curs 2013-14 a l'IES Lluís Vives, amb professorat dels departaments de Dibuix i Arts Plàstiques i el de Música. En un dessitg d’unificar els ensenyaments artistics presents al batxillerat artistic i als ultims cursos de l’ESO. El segon curs, 2014-15 es va presentar el projecte al MUVIM i a més de al Lluís Vives, es va fer una perfomance al carrer, a les portes del MUVIM. El tercer curs, 2015-16, el CEFIRE de Torrent va organitzar formació per al professorat i va involucrar al Consorci de Museus com a institució on fer les activitats del projecte, tant a València com a Castelló, tant al Centre El Carme com al Museu de Belles Arts de Castelló. El quart curs, 2016-17, la AVPD,  es va implicar per tal de difondre la iniciativa arreu de la comunitat educativa, i el CEFIRE de Torrent junt amb el Centre El Carme continuaren col·laborant. La cinquena edició, 2017-18 va seguir aquesta tònica. La sisena edició, al curs 2018-19, gràcies al CEFIRE Artistico-Expressiú, la iniciativa es va difondre a les tres provincies, es va ampliar la formació, així com els nivells educatius. 

I per a la setena edició, la de 2019-20, la proposta que fem des de l’AVPD és la de continuar fent la experiència com a projecte de l’associació, certificat per el CEFIRE, i amb el professorat associat, en les dades habituals, a principis de novembre. Com que no tenim pressupost per a formació, vos enviariem per email les PPTs i materials adequats per a que treballeu a classe els continguts curriculars adiënts a cada assignatura que implique al projecte des de la vostra experiència.

Ara mateix el que necessitem saber, abans de que acabe juliol, és el nom del professorat interessat en participar per poder inclourer-lo dins del projecte que hem de presentar al CEFIRE per tal que certifique. Més endavant, ja en setembre, donarem pautes a seguir, així com detalls sobre nombre d’alumnat, nivells, etc.

Si volem continuar fent l’activitat a Castelló i a Alacant cal tindre professorat associat que es puga fer responsable de coordinar les activitats al museu de Belles Arts i al Centre Cigarreras.

Pots omplir el següent formulari: https://forms.gle/2pXwMngj92SWznVB7

 

No oblideu  que...

 L'ART EDUCA

divendres, 21 de juny del 2019

Proyecto internacional ARTEspacios

Anoche varios miembros de la junta, aprovechando que Ángeles Saura venía a Valencia por motivos profesionales, quedamos a cenar con ella por el centro.
Fue una velada cortita y muy agradable en la que se creó el ambiente perfecto para conversar. Tocamos varios temas y compartimos impresiones sobre educación, sobre la forma en cómo enfocamos nuestro trabajo en secundaria y las herramientas creativas de las que disponemos, entre otras cosas. 
Ángeles Saura nos habló de un proyecto que está desarrollando desde la UAM, de la cual es directora: ARTEspacios.
Imágenes de obras realizadas en diferentes institutos. Los códigos QR de las imágenes enlazan con un vídeo.
Consiste, entre otros muchos significados y finalidades que se pueden extraer si se ve con el prisma artístico, en crear espacios artísticos dentro de los centros educativos donde se implementen y creen diferentes obras o acciones, desde instalaciones a exposiciones. 
Se establecen espacios "seguros" donde comunicarse a través del Arte.
durante los dos años que lleva en marcha han estado colaborando muchos profesores y alumnos de secundaria en el ámbito nacional, entre ellos Mayalen Piqueras (a la cual tuvimos el placer de conocer en las Jornadas d'Intercanvi del curso pasado) y que nos da su visión del proyecto en este enlace: DE HOSPITAL A ARTESPACIO CON MATERIAL ESCOLAR.
Bien, es un proyecto dinámico, está concebido para que se expanda y nosotros queremos contribuir a ello. Ángeles nos entregó una serie de fotografías de todas las obras desarrolladas, estas copias se pueden instalar en diferentes espacios. Nos comentó que se había puesto el reto de que se fotografiara una instalación hecha con estas fotos en la mayor parte de lugares posibles y nos pidió el favor de que participáramos e hiciéramos circular las imágenes una vez hecha nuestra instalación en un espacio elegido y la documentáramos. Así que vamos a ello. Os iremos informado.


Quisiera concluir con algunas coincidencias a las que llegamos durante la velada como son, por ejemplo, la importancia que tiene el compartir nuestras experiencias realizadas con los alumnos, el ver que todos tenemos una visión y manera de desarrollar nuestro trabajo diferente y que nos podemos retroalimentar para mejorar cada día.


 L'ART EDUCA

diumenge, 26 de maig del 2019

Reunión de la 09+ con el Ministerio de Educación


El pasado 22 de enero la Federación Estatal del Profesorado de Dibujo 09+, representada por Xelo Serrano Garzón, (Presidenta 09+), Ismael Lozano, (vocal AVPD) y Carmen Pazos, (secretaria 09+), mantuvieron una reunión en el Ministerio de Educación con Dña. Montserrat Grañeras, Subdirectora General de Ordenación Académica, con motivo de la elaboración del anteproyecto de Ley Educativa.

Para esta reunión las diferentes asociaciones que componen la Federación 09+, elaboraron un documento y aportaron  observaciones en relación con las necesidades detectadas y analizadas en la enseñanza y el aprendizaje de las áreas impartidas por nuestra especialidad en los niveles educativos correspondientes y propusieron  posibles mejoras, para la consecución de las competencias básicas establecidas por ley.

Aquí tenéis el documento:










L'ART EDUCA


dissabte, 25 de maig del 2019

CONVOCATORIA DEL PROGRAMA PRAKTIKUM UPV 2019 PARA ESTUDIANTES DE 1º DE BACHILLERATO Y CICLOS FORMATIVOS DE GRADO SUPERIOR


Hola,
desde la UPV nos informan de que ya está abierto el plazo, hasta finales de mayo, para inscribir a vuestro alumnado al campus de verano que organiza la politécnica en el Campus de Vera, el de Gandía y el de Alcoy.
http://www.upv.es/contenidos/PRAKTIKUM/info/995685normalc.html

Esta es una propuesta muy interesante para el alumnado de 1º de bachillerato con idea de cursar en el futuro alguna de las carreras de la UPV ya que, durante una semana, la última de junio, el alumnado dispone de 100 miembros del profesorado de la universidad a su disposición para que les muestren lo más importante de sus estudios futuros. todo a través de interesantes talleres y una agradable convivencia. La comida la subvenciona la UPV.

Se pueden enviar como máximo a 3 alumnos por centro, con una media de notas de 8,5 de la 1ª y 2ª evaluación (hay un modelo de certificado que hay que descargarse en la web que os hemos indicado más arriba).

Por alumnado que ha participado en otras ediciones os podemos asegurar que la experiencia vale la pena.

Ánimo

L'ART EDUCA