Com ja sabeu l’AVPD ha participat molt activament en l’activitat organitzada per l’UV i el Cefire, anomenades SECOND ROUND i Jornades sobre “Art i lluita als Instituts Valencians per l’Educació Artística.”
Volem fer-vos partíceps de les qüestions tractades perquè pensem què és important el debat i la col·laboració amb tots els associats i companys de la nostra àrea. Us tenim que demanar disculpes per tot allò que és millorable i volem fer-vos arribar que l’únic objectiu de la directiva és la de fer visible l’existència de la nostra Associació. Estem començant a caminar i volem aprendre de les nostres errades, però la tasca és molt gran i el temps i les energies a vegades ens falten. Per això, us preguem que col·laboreu activament en tot allò que us siga possible.
Per aquells que no ho coneixeu o aquells que esteu en altres comarques, la Second Round és una exposició de treballs seleccionats entre els alumnes de diferents IES de la Comunitat Valenciana a la Sala d’Exposicions de la Nau, a l’antiga seu de l’Universitat de València.
Després com ja hem comentat el 13 i 14 d’octubre és van realitzar les xarrades-col·loquis.
La primera Taula va estar formada per professionals relacionats amb la Cultura Visual. A tots ells se’ls plantejaren una sèrie de preguntes sobre les seues vivències i relació amb l’ensenyament artístic i sobre la seva opinió sobre si és necessari en l’actualitat. En general, tots tenien experiències molt dispars, però tots coincidiren en recordar que abans no hi havia especialistes en l’EGB o Primària i en Secundària. Parlaren de quadernets de còpia, del retall de la creativitat i la falta de sensibilitat. Estigueren d’acord en assenyalar com tot l’ensenyament artístic es convertia en un “poso residual” i com s’oblidava en general la importància de fer créixer la qualitat humana i la possibilitat de donar mecanismes per ser més feliç. Parlaren de com és de perillós acceptar que ”la seua afició s’haja convertit en el seu ofici”. I de la falta de valoració, en molts casos econòmica del seu treball per una societat cada vegada amb més accés al llenguatge visual però menys educada en el mateix. I en el debat posterior es va incidir en la diferència generacional respecte a l’educació artística amb altres països del nostre entorn.
La segona Taula va estar protagonitzada per Salvador Carbonell, qui ens va presentar la seva experiència personal la qual s’ha vist convertida en un projecte de revista col·laborativa en xarxa. És una plataforma de visualització d’art que permet la difusió directa d’obra d’artistes. Ens va relatar com estan en Ágora, un Programa d’Emprenedors i com tenien expectatives de creixement en un futur. La revista “Atelier” és una realitat hui per hui.
Vam concloure la jornada amb una performance i lectura de poemes del grup "Laboratorio de valores".
La segona jornada va començar amb una Taula formada per alguns del professors que participen activament en el Màster d’Educació Artística i una de les alumnes participants que ens van relatar la seva experiència docent i van plasmar les seves inquietuds enfront el futur incert de la nostra disciplina.
A continuació, van exposar dos xarrades de vint minuts els professors Carlos Gimeno i Dolors Cano. Des de l’AVPD us volem insistir sobre la necessitat d’obrir un debat actiu que ens done argumentari per defensar la nostra especialitat i el nostre lloc de treball. És per això que en la primera s’obrí un marc de crítica constructiva i en la segona s’intenta valorar un plantejament científic i argumentari sobre la necessitat d’incloure l’art en les aules.
Per finalitzar, es va projectar el curtmetratge d’animació “Second Round Movie-Línias” del director Emilio Martí.